Search
Close this search box.

Taal

Login / meld je aan

Home > Blog > Bier > Daling in bierverkoop door accijnsverhoging en koud voorjaar

Daling in bierverkoop door accijnsverhoging en koud voorjaar

bierproeverij-thuis-organiseren

Delen

De accijnsverhoging op bier en een nat en koud voorjaar hebben hun weerslag op de verkoop van bier in Nederland, constateert de branchevereniging Nederlandse Brouwers. In het eerste kwartaal van 2024 zijn de bierverkopen met 2,4% gedaald. De thuisconsumptie was 3,1% lager en horecaverkopen namen met 1,5% af.

Accijnsopbrengst en effect op alcoholvrij bier

Deze daling in bierverkopen is ook terug te zien in de accijnsopbrengst van bier. Het kabinet verwacht dat de bieraccijns dit jaar 70 miljoen euro minder gaat opbrengen dan eerder verwacht. Dit ondanks een accijnsverhoging op bier met gemiddeld 8% per 1 januari.

Ook lijkt het er volgens Nederlandse Brouwers op dat de verhoging van de verbruiksbelasting op alcoholvrij bier een negatief effect op de verkoop heeft. In het eerste kwartaal van 2024 is 2,1% minder alcoholvrij bier verkocht, terwijl dit in het verleden juist een groeisegment was.

Verschuivingen in biersoorten

De verkopen van pils daalde met 2,8% en de verkopen van speciaalbieren daalde met 1,1% licht. De consumptie van speciaalbier met tussen 0,5% en 3,5% alcohol is met 6,7% toegenomen.

Delen

Ben je 18 jaar of ouder?

Wij verkopen niet onder de 18 jaar.